Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje
 
Jste zde:  Požární prevence >> Kontrolní činnosti 
Kontrolní činnosti
Stavební prevence
Zjišťování příčin vzniku požárů



ÚDAJE ZA ROK 2010

 Oddělení  kontrolní činnosti HZS JčK odpovídá za zabezpečení výkonu státní správy v oblasti požární ochrany, respektive zabezpečuje kontrolní činnost na úseku požární ochrany.

Oddělení kontrolní činnosti HZS JčK plnilo v roce 2010 zejména následující úkoly:

  • výkon státního požárního dozoru formou kontrol dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně,
  • zpracování plánu kontrolní činnosti, popř.zpracovává stanoviska k návrhům plánů kontrol,
  • výkon státní správy na úseku prevence závažných havárií,
  • podílí se na přípravě nařízení krajů na úseku požární ochrany,
  • podílí se na posuzování bezpečnostní dokumentace zpracovávané a předkládané v rámci prevence závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky,
  • schvalování posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím.

 Kontrolní činnost byla v uplynulém roce zajišťována v souladu s „Plánem kontrol HZS JčK na rok 2010“. Tento plán byl projednán MV - GŘ HZS ČR.  V roce 2010 bylo provedeno celkem 930 požárních kontrol (vč. kontrol provedených nad rámec plánu kontrol).

 Přehled provedených požárních kontrol u právnických osob a  podnikajících fyzických osob.

Požární kontrola

Ředitelství HZS JčK

HZS JčK Územní odbor

Celkem HZS JčK

Český Krumlov

Jindřichův Hradec

Písek

Prachatice

Strakonice

Tábor

komplexní

11

20

11

12

14

14

11

93

tematické

77

61

65

75

101

88

66

533

kontrolní dohlídka

41

50

49

33

56

47

28

304

           Kontrolní činnost byla zaměřena na prověření dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně ve stanoveném rozsahu u jednotlivých právních subjektů.

 Tematické požární kontroly byly v roce 2010 zaměřeny na ochranu úrody před požáry a na vybrané provozované činnosti na základě zadání MV - GŘ HZS ČR pro rok 2010 pro celé území České republiky. Jedná se o :

  •    kontrolní úkol č. 1/2010: tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti v prostorách bývalých zemědělských, průmyslových, vojenských a podobných areálů. Převažovaly kontroly subjektů zejména v bývalých průmyslových areálech.

Pozn.:  kontrolní úkol navazuje na kontrolní úkol č. 1 z roku 2009

  •    kontrolní úkol č. 2/2010 : tematické požární kontroly

u provozovatelů činností ve veřejném stravování (hotely, restaurace, pohostinství a provozovny rychlého občerstvení) zaměřené na dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně v přípravnách jídel, zejména technické podmínky a návody při provozování a údržbě zařízení a podmínky na únikových cestách vedoucích z těchto prostor.

  •    kontrolní úkol č. 3/2010 : tematické požární kontroly

u provozovatelů činností v autoservisech a opravnách osobních vozidel zaměřené na stanovení podmínek požární bezpečnosti a jejich dodržování, zejména podmínek při svařování, lakování, výměně provozních kapalin a jejich skladování.

  •    kontrolní úkol č. 4/2010 : tematické požární kontroly

Kontroly právnických osob, které provozují činnosti v národních parcích (Správ národních parků). Jedná se zejména o prověrku opatření k zamezení možnosti vzniku a šíření požáru, jeho včasného zjištění a ohlášení a podmínek pro zásahy jednotek požární ochrany v zalesněných prostorách.

  •    mimořádný kontrolní úkol č. 1/2010 : tematické požární kontroly

kontroly byly zaměřené na zajištění únikových cest, příjezdových komunikací a nástupních ploch pro požární techniku, které jsou ohroženy v důsledku nepříznivých klimatických podmínek (sněhová kalamita).

  •    mimořádný kontrolní úkol č. 2/2010 : tematické požární kontroly

Kontroly odkališť uvedených v seznamu vodních děl I. – IV. kategorie dle zákona č. 254/2001 Sb.,  o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Cílem kontrol bylo zamezit vzniku mimořádné události obdobného charakteru jako v případě úniku toxických kalů z nádrže hliníkárny poblíž maďarské obce Kolontár v říjnu 2010.

 Přehled provedených požárních kontrol (na základě zadání MV - GŘ HZS ČR) :

Kontrolní úkol :

č. 1/2010

č. 2/2010

č. 3/2010

č. 4/2010

m.č. 1/2010

m.č. 2/2010

Celkem

Počet kontrolovaných subjektů

57

81

71

1

68

3

281

Počet zkontrolovaných činností

65

90

96

2

68

3

324

Počet kontrol bez závad

7

7

7

0

59

3

83

Celkový počet zjištěných závad

232

167

83

15

17

0

514

 Vyhodnocení kontrolní činnosti:

V průběhu jednotlivých kontrol byly zjištěny závady, ke kterým byla uložena opatření s lhůtami na odstranění závad. 

Přehled provedených požárních kontrol bez závad za HZS JčK :

počet kontrol

počet kontrol bez závad

%

KK

TK

KD

KK

TK

KD

KK

TK

KD

93

533

304

11

144

302

11,8

27,0

99,3

 Nejčastěji zjištěné nedostatky :

  • v dokumentaci o začlenění provozované činnosti do kategorie podle míry požárního nebezpečí, dále bylo časté zjištění, že dokumentace požární ochrany neodpovídá skutečnému stavu v době kontroly,
  • při prokazování provozuschopnosti instalovaných požárně bezpečnostních zařízení včetně vyhrazených
  • při označování pracovišť a dalších míst bezpečnostními značkami
  • další častou závadou bylo zúžení volné průchodnosti únikových cest umístěním různých předmětů na únikových cestách a nedostatečné nebo chybné označení únikových východů a směrů úniku osob,
  • nepředložení dokladů k prokázání požární bezpečnosti technických zařízení,

 Dále byly z hlediska prevence závažných havárií provedeny 7 požární kontroly právních subjektů zařazených dle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií. Tyto kontroly byly provedeny ve spolupráci s  Českou inspekcí životního prostředí.  Kontroly vyplývající ze zákona o prevenci závažných havárií a byly prováděny v souladu s „Plánem kontrol České inspekce životního prostředí na rok 2010“.  Při kontrolách na úseku požární ochrany bylo zjištěno, že nejsou dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně, jako např. obsahové chyby v dokumentaci požární ochrany, nepředložení dokladu provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení a. označení míst příslušnými bezpečnostními značkami.

 Na území Jihočeského kraje provozuje 11 právních subjektů činnosti s vysokým požárním nebezpečím, v souvislosti s touto skutečností se HZS JčK vyjadřoval k   dokumentaci posouzení požárního nebezpečí. Celkem bylo předloženo 3 posouzení požárního nebezpečí, 2 posouzení požárního nebezpečí byly schváleny a 1 posouzení požárního nebezpečí bylo vráceno k odstranění zjištěných nedostatků a doplnění předložených dokumentů.

 Dále byly poskytovány odborné konzultace pro občany, právní subjekty a odbornou veřejnost (osoby s odbornou způsobilostí) a byly samostatně nebo ve spolupráci s jinými orgány státní správy řešeny podněty občanů se zaměřením na oblast dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně.


 

 

Příklady nedostatků zjištěných při provádění požárních kontrol

 

 

Nepřístupný hlavní vypínač elektrického proudu na pracovišti

Porušení § 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon").

 

 

 

 Nevyhovující stav elektroinstalace na pracovišti s výskytem hořlavých prachů

Porušení § 6 odst. 1 písm. b) zákona.

 

 

 

 

Nepřístupný nástěnný hydrantový systém a přenosný hasicí přístroj

Porušení § 5 odst. 1 písm. b) zákona v návaznosti na § 11 odst. 2 písm. e) vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)

 

 

 

 

Zatarasený přístup do prostoru akumulátorovny a využívání prostor hlavní rozvodny v rozporu s projektovou dokumentací

Porušení § 5 odst. 1 písm. b) a c)  zákona.

 

 

 

 

Nesprávné uložení hořlavých kapalin

Porušení § 5 odst. 1 písm. c) zákona v návaznosti na normativní požadavky, např. ČSN 65 02 01: srpen 2003.

 

 

 

 

Zneužití značky informující o směru úniku osob z objektu (otočení proti směru úniku a znehodnocení nápisem sklad oděvů)

 

Porušení § 5 odst. 1 písm. d) zákona v návaznosti § 11 odst. 3 písm. a) vyhlášky o požární prevenci.

 

 

 

I takto může dopadnout přenosný hasící přístroj v těžkém provozu, kde se vyskytují páry hořlavých kapalin z lepidel a vysoká prašnost

 

Porušení § 5 odst. 1 písm. a) zákona.

 

  

 Zabránění trvalé průchodnosti komunikačních prostor, ktreré jsou součástí únikových cest

  

Porušení § 5 odst. 1 písm. b) zákona v návaznosti § 11 odst. 3 písm. b) vyhlášky o požární prevenci.

 


ÚDAJE ZA ROK 2009

 

Oddělení kontrolní činnosti HZS JčK odpovídá za zabezpečení výkonu státní správy v oblasti požární ochrany, respektive zabezpečuje kontrolní činnost na úseku požární ochrany.

Oddělení kontrolní činnosti HZS JčK plnilo v roce 2009 zejména následující úkoly:

~        výkon státního požárního dozoru formou kontrol dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně,

~        zpracování plánu kontrolní činnosti,

~        výkon státní správy na úseku prevence závažných havárií,

~        podíl na přípravě nařízení krajů na úseku požární ochrany,

~        podíl na posuzování bezpečnostní dokumentace zpracovávané a předkládané v rámci prevence závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky,

~        schvalování posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím.

 

Kontrolní činnost byla v uplynulém roce zajišťována v souladu s „Plánem kontrol HZS JčK na rok 2009“. Tento plán byl schválen MV - GŘ HZS ČR. V roce 2009 bylo provedeno celkem 993 požárních kontrol.

 

Tabulka č. 1: Přehled provedených požárních kontrol u právnických osob a podnikajících fyzických osob.

           

Kontrolní činnost byla zaměřena na prověření dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně ve stanoveném rozsahu u jednotlivých právních subjektů.

Tematické požární kontroly byly v roce 2009 zaměřeny zejména na vybrané provozované činnosti na základě zadání MV - GŘ HZS ČR pro rok 2009 pro celé území České republiky. Jednalo se o:

Ø         kontrolní úkol č. 3/2008: tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím a vysokým požárním nebezpečím a zpracovávají dokumentaci zdolávání požárů podle § 15 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a § 34 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).

Pozn.: pokračování úkolu z roku 2008

Ø         kontrolní úkol č. 1/2009: tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti v prostorách bývalých zemědělských, průmyslových, vojenských a podobných areálů. Převažovaly kontroly subjektů zejména v bývalých průmyslových areálech.

Ø         kontrolní úkol č. 2/2009: tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti v prostorách velkých tržnic. Byly provedeny pouze dvě tematické požární kontroly k danému kontrolnímu úkolu, a to územním odborem Prachatice.

Ø         kontrolní úkol č. 3/2009: tematické požární kontroly

u provozovatelů požárně bezpečnostních zařízení se zaměřením na náhradní zdroje a prostředky určené k zajištění provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení.

 

Tabulka č. 2: Přehled provedených požárních kontrol (na základě zadání MV - GŘ HZS ČR)

Kontrolní úkol:

č. 3/2008

č. 1/2009

č. 2/2009

č. 3/2009

Celkem

Počet kontrolovaných subjektů

161

85

2

40

288

Počet kontrol

celkový

165

85

2

40

292

 

z toho bez závad

55

11

1

17

84

Celkový počet zjištěných závad

487

222

16

108

833

 

Vyhodnocení:

V průběhu kontrol byly zjištěny závady, ke kterým byla uložena opatření se lhůtami na odstranění závad. 

Nejčastěji zjištěné nedostatky:

~        v dokumentaci o začlenění provozované činnosti do kategorie podle míry požárního nebezpečí,

~        dokumentace požární ochrany neodpovídá skutečnému stavu v době kontroly,

~        při prokazování provozuschopnosti instalovaných požárně bezpečnostních zařízení včetně vyhrazených,

~        nedostatečné nebo chybné označení únikových východů a směrů úniku osob,

~        nedodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností.

~        nepředložení dokladů o revizi elektrického zařízení,

~        nesprávné umístění přenosných hasicích přístrojů a jejich nezajištění proti pádu,

~        neoznačení rozvodných zařízení a hlavního vypínače elektrické energie, uzávěrů vody,

~        neudržování volných únikových cest a užívání chráněných únikových cest způsobem zvyšujícím požární riziko.

 

Dále se příslušníci zúčastnili v rámci integrované prevence 5 požárních kontrol právních subjektů zařazených dle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií. Při těchto kontrolách na úseku požární ochrany bylo zjištěno, že nejsou dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně, jako např. obsahové chyby v dokumentaci požární ochrany, nepředložení dokladu provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení.

Na území Jihočeského kraje provozuje 11 právních subjektů s činností s vysokým požárním nebezpečím. V souvislosti s touto skutečností se HZS JčK průběžně vyjadřoval k dokumentaci a ke změnám výše uvedené dokumentace. Celkem bylo předloženo 8 posouzení požárního nebezpečí, 6 posouzení požárního nebezpečí bylo schváleno a 2 posouzení požárního nebezpečí bylo vráceno k odstranění zjištěných nedostatků a doplnění předložených dokumentů. Mezi nejčastější důvody, pro které předložená PPN nebyla schválena, patřilo:

~        věcná a formální správnost zpracované dokumentace,

~        nedostatečné zhodnocení rozhodujících vlivů z hlediska možnosti vzniku a šíření požáru,

~        členění a obsah navržených opatření nedopovídají skutečnostem, které jsou uvedeny v textu PPN.

 

V rámci kontrolního úkolu č. 3 /2008:

Ø                    byly vyrozuměny právní subjekty na příslušném území okresu, pro které vyplývá povinnost zpracovat DZP ze zákona o PO v návaznosti na vyhlášku o požární prevenci, jejichž DZP je uložena na KOPIS/SOPIS a nebyla u nich provedena tematická požární kontrola,

Ø                    byla vrácena DZP uložená na KOPIS/SOPIS pro příslušné území okresu těm právním subjektům, které mají DZP zpracovanou dle dříve platné legislativa nebyla u nich provedena tematická požární kontrola.

 

V roce 2009 se uskutečnila jednání zástupců HZS Jihočeského kraje a Národního parku Šumava ke správnosti začlenění provozovaných činností v NP Šumava. Při jednání bylo zástupci NP Šumava dokladováno, že zejména lesy I., II. a bezzásahové zóny v NP Šumava nesou znaky podmínek, ve srovnání s ostatními lesy na území ČR, které nejsou běžné z hlediska možného rozvoje požáru a podmínek pro zásah jednotek požární ochrany vlivem uplatňovaného managementu lesních ekosystémů, a proto tyto porosty jsou začleněny do kategorie se zvýšeným požárním nebezpečím dle § 4 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/85 Sb.,    o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.  V kategorii se zvýšeným požárním nebezpečím jsou začleněny i další činnosti, zejména skladování a manipulace s hořlavými kapalinami a ve stavbách ubytovacích zařízení.

Ke zkvalitnění zabezpečení požární ochrany v Národním parku Šumava jsou navržena opatření, z nichž nejvýznamnější je ustanovení jednotky sboru dobrovolných hasičů podniku. Rozhodnutí na ustanovení této jednotky vydal HZS JčK s termínem zahájení její činnosti   k 1. 7. 2011. Dalšími navrženými opatřeními jsou zvyšování odborné úrovně zaměstnanců Národního parku Šumava v terénu, zejména ke způsobu včasného ohlášení požárů, poskytování první pomoci; zvyšování právního vědomí návštěvníků Národním parku Šumava formou preventivně výchovné činnosti; udržování stávajících zdrojů požární vody v použitelném stavu, příp. obnovení některých původních nádrží, a trvalé udržování sítí cest pro příjezd požární techniky v použitelném stavu. HZS JčK uzavřel s Národním parkem Šumava písemnou smlouvu o plánované pomoci na vyžádání, čímž se Národní park Šumava stal ostatní složkou IZS.

Dále byly poskytovány odborné konzultace pro občany, právní subjekty a odbornou veřejnost (osoby s odbornou způsobilostí) a byly samostatně nebo ve spolupráci s jinými orgány státní správy řešeny podněty se zaměřením na oblast dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně.

aaa
 

údaje za rok 2008

kontrolní činnost

Oddělení  kontrolní činnosti HZS JčK odpovídá za zabezpečení výkonu státní správy v oblasti požární ochrany, respektive zabezpečuje kontrolní činnost na úseku požární ochrany.

Oddělení kontrolní činnosti HZS JčK plnilo v roce 2008 zejména následující úkoly:

  • výkon státního požárního dozoru formou kontrol dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně,
  • zpracování plánu kontrolní činnosti, popř.zpracovává stanoviska k návrhům plánů kontrol,
  • výkon státní správy na úseku prevence závažných havárií,
  • podílí se na přípravě nařízení krajů na úseku požární ochrany,
  • podílí se na posuzování bezpečnostní dokumentace zpracovávané a předkládané v rámci prevence závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky,
  • schvalování posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím.

 

Kontrolní činnost byla v uplynulém roce zajišťována v souladu s ?Plánem kontrol HZS JčK na rok 2008?. Tento plán byl schválen MV - GŘ HZS ČR.  V roce 2008 bylo provedeno celkem 1070 požárních kontrol.

 

Přehled provedených požárních kontrol u právnických osob a  podnikajících fyzických osob.

Požární kontrola

Ředitelství HZS JčK

HZS JčK Územní odbor

Celkem HZS JčK

Český Krumlov

Jindřichův Hradec

Písek

Prachatice

Strakonice

Tábor

komplexní

24

25

19

21

25

25

17

156

tematické

73

89

98

64

96

81

52

553

kontrolní

dohlídka

41

67

42

41

63

77

30

361

           

Kontrolní činnost byla zaměřena na prověření dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně ve stanoveném rozsahu u jednotlivých právních subjektů.

 

Tematické požární kontroly byly v roce 2008 zaměřeny na ochranu úrody před požáry a na vybrané provozované činnosti na základě zadání MV - GŘ HZS ČR pro rok 2008 pro celé území České republiky. Jedná se o  :

Ø        kontrolní úkol č. 1/2008 : tematické požární kontroly

u provozovatelů objektů nebo zařízení, které z hlediska množství přítomných nebezpečných chemických látek a přípravků spadají pod protokol o nezařazení a vztahuje se na ně tzv. oznamovací povinnost (nejsou zařazeni ve skupině A nebo B podle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů).

Ø        kontrolní úkol č. 2/2008 : tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti související s vodním hospodářstvím. Konkrétně byla kontrolní činnost zaměřena na provozovatele zdrojů  povrchových a podzemních vod určených pro nouzové zásobování obyvatelstva pitnou vodou.

Ø        kontrolní úkol č. 3/2008 : tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím a vysokým požárním nebezpečím a zpracovávají dokumentaci zdolávání požárů podle § 15 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a § 34 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).

Pozn.: Kontroly se uskutečňují v termínu od 1. ledna 2008 do 31. prosince 2009

Ø        kontrolní úkol č. 4/2008 : komplexní požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti související s  uskladňováním zásob potravin a krmiv.

Ø        kontrolní úkol č. 5/2008 : tematické požární kontroly

u právnických osob a podnikajících fyzických osob, které provozují činnosti související s ubytováním  (zejména těch, v nichž jsou ubytovávaní cizinci).

 

Přehled provedených požárních kontrol (na základě zadání MV - GŘ HZS ČR) :

Kontrolní úkol :

č. 1/2008

č. 2/2008

č. 3/2008

č. 4/2008

č. 5/2008

Celkem

Počet kontrolovaných subjektů

82

26

153

20

89

370

Počet kontrol

celkový

82

26

153

20

89

370

 

z toho bez závad

42

21

37

2

5

107

Celkový počet zjištěných závad

165

8

482

75

497

1227

 

Vyhodnocení:

V průběhu kontrol byly zjištěny závady, ke kterým byla uložena opatření s lhůtami na odstranění závad. 

Nejčastěji zjištěné nedostatky :

Ø        v dokumentaci o začlenění provozované činnosti do kategorie podle míry požárního nebezpečí, dále bylo časté zjištění, že dokumentace požární ochrany neodpovídá skutečnému stavu v době kontroly,

Ø        při prokazování provozuschopnosti instalovaných požárně bezpečnostních zařízení včetně vyhrazených

Ø        při označování pracovišť a dalších míst bezpečnostními značkami

Ø        další častou závadou bylo zúžení volné průchodnosti únikových cest umístěním různých předmětů na únikových cestách a nedostatečné nebo chybné označení únikových východů a směrů úniku osob,

Závažné porušení povinností na úseku požární ochrany (u požárních kontrol provedených na základě zadání MV - GŘ HZS ČR),  které by vedlo k zahájení správního řízení nebylo zjištěno.

 

 

 

Dále byly z hlediska prevence závažných havárií provedeny 3 požární kontroly právních subjektů zařazených dle zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií. Tyto kontroly byly provedeny ve spolupráci s  Českou inspekcí životního prostředí.  Kontroly vyplývající ze zákona o prevenci závažných havárií a byly prováděny v souladu s ?Plánem kontrol České inspekce životního prostředí na rok 2008?.  Při kontrolách na úseku požární ochrany bylo zjištěno, že nejsou dodržovány povinnosti stanovené předpisy o požární ochraně, jako např. obsahové chyby v dokumentaci požární ochrany, nepředložení dokladu provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízen


Počty kontrol provedených HZS JčK

v letech 2003 až 2009

 

V přiloženém grafu jsou zahrnuty údaje o kontrolách, které byly provedeny jednotlivými územními odbory Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje v letech 2003 až 2009. Jednotlivé sloupce grafu jsou rozčleněny podle zaměření kontroly, tzn. na komplexní kontroly, tematické kontroly a kontrolní dohlídky.

 

 

 

  

Při komplexních požárních kontrolách se prověřuje celkový stav požární ochrany kontrolovaného subjektu. To znamená, že je kladen důraz na prověření dokumentace požární ochrany, dokladů prokazujících požární bezpečnost technických zařízení (plynová, elektrická, komíny apod.), schválenou stavební dokumentaci v porovnání se skutečným stavem objektů, stav a funkčnost požárně bezpečnostních zařízení, fyzickou kontrolu pracovišť a objektů a další problematiku související s požární ochranou při provozovaných činnostech

Tematické požární kontroly jsou vždy zaměřeny na kontrolu vybrané problematiky, např. stav a vybavení únikových cest, stav požární ochrany při provádění zemědělských prací, požárně bezpečnostní zařízení apod.

Cílem kontrolních dohlídek je prověřit odstranění zjištěných závad při komplexních nebo tematických požárních kontrolách.