17.3.2006
Tísňová linka 112
Operační a informační středisko HZS Jihočeského kraje obsluhuje jedno ze čtrnácti Telefonních center tísňového volání 112 (TCTV 112). Do tohoto centra jsou směrována všechna volání na linku 112, všechna volání na linku 150 z mobilních telefonů a z části území kraje i z pevných linek.
Vzhledem k některým nepřesnostem, které byly prezentovány v minulých dnech v médiích chceme v tomto příspěvku vysvětli princip fungování linky 112.
Některá fakta:
- linka 112 je standardně obsluhována v českém, německém a anglickém jazyce
- na lince 112 je díky technickému vybavení důsledně aplikován princip ?každý se musí dovolat? a jeho hovor musí být do 10 sekund vyzvednut. Je tedy téměř vyloučené, aby volající dostal obsazovací tón i při vysokém počtu volání v jednom čase.
- linka 112 odbavila v roce 2005 v ČR 4833000 volání
- autonomní síť TCTV 112 je ukončena na všech požadovaných pracovištích, operačních střediscích, HZS ČR, Policie ČR a zdravotnické záchranné služby. Tato síť umožňuje hlasové i datové přenosy.
Princip fungování pro volání s problematikou mimo působnost HZS:
- volající se dovolá na linku 112 (dle principu uvedeného výše)
- operátor lokalizuje a identifikuje volajícího (místo události) s využitím moderních informačních technologií. K lokalizaci a identifikaci se využívá:
§ údaje o čísle, majiteli a umístění pevné linky
§ údaje o čísle mobilního telefonu
§ lokalizace mobilního telefonu dle možností operátora
§ další vyhledávání místa události v návaznosti na lokalizaci s využitím vrstev geografických informačních systémů (plošný místopis, liniový místopis ? silnice, vodní toky, turistické cesty ?.)
- dalším krokem je zjištění charakteru události
- jedná-li se o událost nespadající do působnosti HZS ČR je hovor okamžitě spojen na příslušné pracoviště PČR, ZZS (operátor 112 zůstává v konferenci pro případné doplnění, či nutnost tlumočení)
- současně s přepojením hovoru odchází na pracoviště ZZS či PČR datová věta, které obsahuje všechny získané místopisné a geografické údaje
- obsluha operačního střediska ZZS nebo PČR tedy při přijatém přepojeném hovoru již nemusí znovu zjišťovat místopisné údaje, protože tyto zpracuje a zobrazí jejich informační systém
- obsluha operačního střediska ZZS nebo PČR dále pokračuje v komunikaci s volajícím v odborné problematice zdravotního či bezpečnostního charakteru
Uvedený princip samozřejmě funguje pouze tehdy jsou-li protějšky TCTV 112, tedy operační střediska ZZS a PČR, odpovídajícím způsobem vybavena.
Hasičský záchranný sbor České republiky si tedy neklade za cíl odborně obsluhovat volání specificky určená pro záchrannou službu či policii. TCTV 112, díky své technologické vyspělosti, v těchto případech pouze rychle a kvalitně lokalizuje místo události, údaje o volajícím a následné odborné vytěžení volajícího již TCTV 112 neprovádí. Pokud je tedy systém technicky ?dotažen? do konce na všech pracovištích, nemůže pak logicky dojít k žádné výrazné časové prodlevě překračující několik sekund, které vyžaduje přepojení hovoru.
Naopak zjištění místa události je podporováno moderními informačními prostředky, geografickými informačními systémy, které umožňují lokalizovat volajícího pouze na základě hrubých údajů např.:
- jsem na cestě z Prahy do Vídně a nevím kde jsem
(řešením je liniový místopis silnic a lokalizace mobilního telefonu)
- jsem v lese pod Kletí
(řešením je liniový místopis turistických cest a lokalizace mobilního telefonu)
- jsem s lodí na 20 km řeky Vltavy
(řešením je liniový místopis vodních toků a lokalizace mobilního telefonu)
atd.
Na základě zkušeností je možno konstatovat, že takováto volání, často navíc v cizím jazyce), standardní národní čísla tísňového volání velmi těžko lokalizují a obsluhují.
HZS ČR nemá v plánu v nejbližších letech navrhnout zrušení národních čísel tísňového volání 150, 155 a 158. Linka 112 je tedy doplňkem těchto čísel a její informační a technická podpora je však na vysoké úrovni, převyšující současné možnosti národních čísel.
Zpět |