Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje
 
Jste zde:  Home >> Aktuality 
Vybrané zásahy HZS
Zelená informační linka Hejtmana Jč. kraje
novější
starší





19.5.2006

Roční zpráva o stavu požární ochrany v Jihočeském kraji.

 

1. Úvod

Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje  (dále jen HZS JčK)  na základě ustanovení § 26, odst. 2, písm. n)  z. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, v platném znění (dále jen ZPO),  v podrobnostech upravených § 3 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení ZPO, v platném znění zpracoval tuto roční zprávu o stavu požární ochrany v kraji. Tato zpráva je v souladu s výše uvedeným ustanovením ZPO  určena pro potřeby  krajského úřadu, jemuž je předkládána.

 

2. Hlavní údaje o kraji  a o HZS JčK

2.1. Jihočeský kraj se sídlem v Českých Budějovicích je územně vymezen katastrálními územími okresů České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Písek, Prachatice, Strakonice a Tábor. Rozloha Jihočeského kraje činí 10 056 km2 tj. 12,8% celkové rozlohy České republiky.  Na této ploše žije 625 267 obyvatel v 623 obcích z niž statut města mají 43 obce.

Jihočeský kraj je geograficky uzavřeným celkem, jehož jádro je tvořeno Jihočeskou kotlinou s Českobudějovickou a Třeboňskou  pánví, jež jsou obklopeny na Jihozápadě Šumavou, dále pak směrem od západu na jihovýchod výběžky Brd, Středočeskou žulovou vrchovinou, Českomoravskou vrchovinou a Novohradskými horami.

Svou strategickou polohou je Jihočeský kraj důležitým uzlem pro mezinárodní dopravu na ose Sever  Jih. Krajem procházejí důležité mezinárodní silnice. Jihočeský kraj protíná od severu k jihu silnice I/3 E55 (Praha-České Budějovice-Linec), od východu na západ silnice E49 (I/34 a I/20, Vídeň-Č.Budějovice-Plzeň). Další, pro mezinárodní přepravu důležitou dopravní tepnou, je  železniční koridor opět ve směru severo  jižním. Hlavní dálková spojení v Jihočeském kraji slouží převážně pro mezinárodní nákladní přepravu. Ojediněle dochází k převozu jaderného paliva do jaderné elektrárny Temelín, které podléhá utajení. Problémem kraje je napojení na evropskou síť zejména  stále nedořešená otázka dálnice D3.

Průmyslová výroba není v Jihočeském kraji dominantním zdrojem příjmů. Pro rozvoj kraje je důležitý turistický průmysl a zemědělství orientované na rostlinou výrobu. Významným  bohatstvím Jihočeského kraje jsou lesy, které zaujímají více než 1/3 plochy kraje. S velkou rozlohou lesních porostů a vzhledem k jejich velké návštěvnosti roste riziko lesních požárů. V často nepřístupných terénech se bude jednat o plošné požáry. Rozsah těchto požárů bývá velký, neboť je ovlivňován mnoha faktory, zejména klimatickými, které nelze předem stanovit, ale i průjezdností lesních cest pro těžkou požární techniku apod.

Z hlediska plnění úkolů HZS JčK stanovených právními předpisy je důležitá, zejména s ohledem na záplavy v letech 2002 a 2006,  dobrá znalost hydrografické situace. Území kraje náleží do povodí horní a střední Vltavy s přítoky Otavou, Lužnicí, Malší, Blanicí a mnohými dalšími. V minulosti bylo na území JčK vybudováno více než 7 000 rybníků, jejichž celková výměra dnes představuje více než 30 tis. hektarů. Největšími z nich jsou rybníky Rožmberk s rozlohou 490 ha, Bezdrev se 450 ha a Horusický rybník se 415 ha, které jsou zároveň největšími rybníky v České republice. Kromě toho byla na území kraje vybudována velká vodní díla Lipno (největší vodní plocha v České republice 4 870 ha), Orlík s rozsáhlými rekreačními oblastmi a také Římov, který zásobuje pitnou vodou značnou část kraje. V posledních letech byla v souvislosti s výstavbou jaderné elektrárny Temelín vybudována vodní nádrž Hněvkovice.

Území uceleného povodí horní Vltavy představuje povodí Vltavy po soutok s Otavou a povodí Otavy. Takto definované povodí má rozlohu zhruba 12 tisíc km2. Je tvořeno třemi hydrografickými celky:

 vlastním povodím horní Vltavy po soutok s Lužnicí,

 povodím Lužnice a částí Vltavy po soutok s Otavou,

 povodím Otavy.

Území JčK má velmi hustou hydrografickou síť čítající cca 8000 km vodních toků. Z toho více než 1500 km představují toky vodohospodářsky významné.

V uceleném povodí horní Vltavy se nachází 17 nádrží s vymezeným ochranným objemem větším než 0,5 mil. m3. Většinou se jedná o víceúčelové nádrže. Při řízení jejich provozu je nutno dbát také na ostatní účely, jako jsou zásobní a hydroenergetické, zejména při rozhodování o předvypouštění nádrže. Za povodně jsou ovšem rozhodující hlediska bezpečného převedení povodňových průtoků a povodňové ochrany území pod nádrží. Pravidla řízení výšky vodní hladiny manipulací pro jednotlivé nádrže jsou zakotveny v jejich manipulačních řádech.

Z hlediska geografického rozmístění nádrží s vyčleněným ochranným objemem jsou nejlepší možnosti pro ovlivňování průběhu povodní ve vlastním povodí horní Vltavy po soutok s Lužnicí.  V povodí Lužnice sehrává dominantní úlohu rozsáhlá rybniční soustava, kde však s výjimkou rybníka Rožmberk dochází pouze k neovladatelné transformaci povodňového odtoku. V povodí Otavy se nachází jediná nádrž s vyčleněným ochranným prostorem - Husinec na horním toku Blanice. Na vlastní Otavě a jejích ostatních přítocích není možno průběh povodní aktivně ovlivňovat.

 

2.2. Územní působnost HZS JčK je vymezena katastrálním územím Jihočeského kraje. HZS JčK byl zřízen z. č. 238/2000 Sb., o hasičském záchranném sboru ČR, v platném znění. Funkci zřizovatele pro HZS JčK plní, v souladu se z. č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění, Ministerstvo vnitra České republiky.

Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje je zřízen z. č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů ze dne 28. června 2000 (dále jen ZoHZS). Základním posláním HZS ČR je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. Dalšími právními předpisy upravujícími činnost HZS ČR  jsou z. č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, z. č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a změně něk. zákonů,  z. č.  240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně někt. zákonů a další.

HZS Jihočeského kraje je, dle §3 z. č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích  ve spojení s §2 odst.1 písm b) ZoHZS, organizační složkou státu.

2.3. Úkoly  stanovené právními předpisy, zejm. z. č. 238/2000 Sb., zabezpečuje šest územních odborů HZS JčK - Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor a krajské ředitelství HZS JčK se sídlem v Českých Budějovicích, které současně plní úkoly sedmého územního odboru HZS.

 Krajské ředitelství se vnitřně člení na úseky, na kancelář krajského ředitele (dále jen kancelář) a na pracoviště (pracovníka) interního auditu a kontroly. Úseky jsou členěny na odbory a oddělení (pracoviště), kancelář  se člení na oddělení (pracoviště), odbory se člení na oddělení (pracoviště). V čele úseku stojí náměstek krajského ředitele, v čele kanceláře stojí ředitel kanceláře, v čele odboru stojí ředitel odboru a v čele oddělení stojí vedoucí oddělení.

 

Organizační struktura krajského ředitelství je následující:

 

(I)     KANCELÁŘ KRAJSKÉHO ŘEDITELE

a)    oddělení vnitřní správy,

b)   oddělení personální a PaM,

c)    psychologické pracoviště.

 

(II)       ÚSEK PREVENCE A PLÁNOVÁNÍ

1.      Odbor prevence

a)    oddělení kontrolní činnosti,

b)   oddělení stavební prevence,

c)    oddělení zjišťování příčin vzniku požárů.

2.      Odbor ochrany obyvatelstva a plánování

a)    oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva,

b)   oddělení krizového a havarijního plánování.

 

(III)            ÚSEK IZS A OPERAČNÍHO ŘÍZENÍ

1.      Odbor IZS a služeb

a)    oddělení IZS a řízení jednotek PO,

b)   oddělení služeb.

2.      Odbor operačního řízení, komunikačních a informačních systémů

a)    oddělení krajské operační a informační středisko,

b)   oddělení komunikačních a informačních systémů,

c)    pracoviště GIS

 

(IV)           ÚSEK EKONOMICKÝ

1.      Odbor finanční

a)    oddělení rozpočtu,

b)   oddělení účetnictví.

2.      Odbor provozní a správy majetku

a)    oddělení zásobování,

b)   oddělení správy majetku.

 

(V)              Pracovník interního auditu a pracovník kontroly

           

(VI)           Vzdělávací, technická a účelová zařízení, ke kterým patří:

1.            sklady materiálu,

2.            rekreační a rehabilitační zařízení.

 

Organizační struktura každého územního odboru je následující:

 

a)    oddělení prevence,

b)   pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového a havarijního plánování,

c)    oddělení  IZS a služeb,

d)   oddělení územní operační a informační středisko - (mimo územního odboru HZS JčK Český Krumlov),

e)    pracoviště provozní,

f)     stanice HZS kraje.

 

3. Úsek prevence a plánování

3.1.  HZS JčK vykonává státní požární dozor v rozsahu vymezeném ZPO a způsobem stanoveným tímto zákonem a vyhláškou č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, v platném znění. Činnosti při výkonu státního požárního dozoru spolu úzce souvisejí a vzájemně na sebe navazují. Z hlediska převažujícího obsahového zaměření lze výkon státního požárního dozoru rozdělit do následujících oblastí:

 

a)                  kontrolní činnost,

b)                 stavební prevence,

c)                 zjišťování příčin vzniku požárů

d)                správní řízení

           

ad a) kontrolní činnost

  Kontrolní činnost byla v uplynulém roce zajišťována podle Plánu kontrol HZS JčK na rok 2005,  schváleným MV - Generálním ředitelstvím HZS ČR. V roce 2005 bylo provedeno celkem 992 požárních kontrol. Z toho bylo 239 komplexních kontrol, 358 tématických kontrol a 395 kontrolních dohlídek.

  Kontrolní činnost byla zaměřena na kontrolu dodržování povinností stanovených ZPO u právnických a podnikajících fyzických osob. Náplň kontrol byla v souladu s § 45 vyhlášky o požární prevenci a podle Pracovní pomůcky. Mimo rozsah stanovených kontrol byly provedeny mimořádné tematické požární kontroly.

  Tématické požární kontroly byly v roce 2005 zaměřeny na ochranu úrody před požáry, na kontrolu objekt škol a školských zařízení a prodej pyrotechnického zboží. V měsíci prosinci byly dále provedeny tématické požární kontroly v náhodně vytipovaných  supermarketech a nákupních střediscích v Jihočeském kraji se zaměřením na kontrolu množství prodávaných a skladovaných prostředků zábavné pyrotechniky. Nedostatky při těchto kontrolách, které byly zjištěny u některých subjektů, především v překročení povoleného množství těchto výrobků na prodejní ploše, byly neprodleně během kontroly odstraňovány. Počet a druh provedených kontrol je v podrobnostech uveden v  Přehledu činností  HZS Jihočeského kraje za rok 2005, který je přílohou č. 2 této zprávy.

V souladu se ZPO se činnosti dle požárního nebezpečí do kategorií následovně - kategorie s vysokým, se zvýšeným požárním nebezpečím a bez zvýšeného požárního nebezpečí. V roce 2005 bylo evidováno v Jihočeském kraji 10 subjektů provádějících činnosti s vysokým požárním nebezpečím.  Z toho 4 subjekty na území okresu České Budějovice, 4 subjekty na území okresu Tábor, 1 subjekt na území okresu Písek a 1 subjekt na území okresu Strakonice. V souvislosti s podniky s činnostmi s vysokým požárním nebezpečím HZS JčK v uplynulém roce schvaloval  dvě dokumentace posouzení požárního nebezpečí a to k výrobě methylesteru řepkového oleje subjektu Setuza a.s., odbor Mydlovary na území okresu České Budějovice a k provozu  skladování propan-butanu v manipulačním skladu LPG v areálu subjektu TOMEGAS, s.r.o., Okrouhlá u Branic na území okresu Písek.  Zpracování obou těchto dokumentů vyžadovalo úzkou spolupráci všech složek HZS JčK, zejména z hlediska vysokých požadavků na zabezpečení požární ochrany u obou subjektů. Řízení ke schvalování požárního nebezpečí subjektu Setuza a.s, bylo v roce 2005 ukončeno. Řízení ke schvalování požárního nebezpečí subjektu TOMEGAS, s.r.o. dořešeno nebylo a bude pokračovat i v roce 2006.

ad b) stavební prevence

 Pro zkvalitnění práce příslušníků HZS JčK na  úseku prevence a plánování byl zaveden od 1.1.2005 program SW prevence, který slouží také v oblasti stavební prevence a to zejména k evidenci činností a dokumentů (stavební akce, objekty,  stanoviska, atd.) v rámci výkonu státního požárního dozoru.

Oddělení stavební prevence se na výkonu státního požárního dozoru podílí podstatným způsobem a to zejména posuzováním podkladů pro vydání územního rozhodnutí, posuzováním projektové dokumentace staveb ke stavebnímu řízení, dokumentace k povolení změny stavby před jejím dokončením, dokumentace k řízení o změně v užívání stavby, apod.  V roce 2005 bylo vydáno celkem 3523 stanovisek. Z tohoto počtu bylo 130 stanovisek k výjimkám z ustanovení § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. V rámci spolupráce se stavebními úřady bylo posouzeno 105 žádostí.

Při kolaudačních řízeních ověřují příslušníci HZS JčK splnění podmínek uvedených ve schválené projektové dokumentaci případně ve stanovisku HZS JčK. V uplynulém roce se příslušníci HZS JčK se účastnili celkem  1784 jednání na místě stavby. Při místních šetřeních  se příslušníci HZS JčK zařazení do oddělení stavební prevence  dále zúčastnili 82 jednání v rámci územních řízení a 198 jednání v rámci stavebních řízení.

Zásadní pozornost byla z hlediska požární ochrany, při výkonu státního požárního dozoru, věnována projektovaným nebo dokončovaným stavbám, které slouží ke shromažďování většího počtu osob (zejména obchodní centra, apod.) nebo průmyslovým stavbám a průmyslovým zónám většího rozsahu.

Nejproblematičtější otázkou v rámci schvalování projektových dokumentací bylo řešení problematiky splnění podmínek stanovených v § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, konkrétně správné vyřešení přesahu požárně nebezpečného prostoru přes hranici pozemku. Poznatky z činnosti HZS JčK v této oblasti byly zpracovány v Pokynu ředitele HZS JčK č. 128/2005 ze dne 23.12.2005, kterým byla přijata změna postupu při vydávání Stanovisek k výjimkám z ustanovení § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb. 

V rámci kolaudačních řízení nebo jiných řízení na místě stavby, v souvislosti s uváděním staveb do užívání, se stále projevují u stavebních firem nedostatky v aplikaci vyhlášky č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, při dokladování provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení způsobem stanoveným touto vyhláškou.

Je možno konstatovat, že na úseku stavební prevence se podařilo bezezbytku a v odpovídajících termínech vyřídit veškeré žádosti k posouzení projektové dokumentace a zajistit odpovídající účast příslušníků HZS Jihočeského kraje na kolaudačních nebo obdobných řízeních.

Oddělení stavební prevence se v roce 2005 také  zapojilo do připomínkového řízení k návrhu vyhlášky, kterou se stanoví technické podmínky požární ochrany staveb. Dále probíhala připomínková řízení k návrhům revizí ČSN 65 0201 a ČSN 73 0835.

Při přípravě a realizaci konference Červený kohout se HZS Jihočeského kraje podílel na konferenci jako odborný garant. V rámci možností byla zajištěna účast části příslušníků odboru prevence na vybraných konferencích a seminářích zaměřených na problematiku související s výkonem státního požárního dozoru.

 

ad c) zjišťování příčin vzniku požárů

V roce  2005 vzniklo na území Jihočeského kraje celkem 1053 požárů, které zůsobily  celkovou škodu ve výši 65 223 000,- Kč. Včasnými a účinnými zásahy jednotek požární ochrany a občanů při požárech  byly  na  majetku  uchráněny  hodnoty,  odhadem  v celkové  výši 389 728 000,- Kč.

     V souvislosti s  požáry bylo v roce 2005 v JčK usmrceno celkem 7 osob, zraněno bylo 38 osob, z toho 9 příslušníků  Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje a v 6 případech došlo ke zranění člena jednotky sboru dobrovolných hasičů (JSDHO). Při požárech bylo přímým zásahem jednotek PO HZS JčK zachráněno celkem 117 osob a 142 osob bylo evakuováno.

     Nejčastější příčinou vzniku požáru byly technické závady strojů a zařízení -163 požárů a dále nedbalost osob 112 požárů. Ve 45 případech požárů bylo příčinou vzniku úmyslné zapálení a za 16 požáry stojí hra dětí s otevřeným ohněm. Neobjasněných požárů je evidováno celkem 96, což představuje 9,12% z celkového počtu statisticky evidovaných případů požárů.

            Nejvíce hořelo v měsíci dubnu  174 požárů, nejméně pak v měsíci únoru  49 požárů. Pokud se jedná o den v týdnu, tak nejčastěji hořelo v sobotu  187 požárů, naopak nejméně požárů připadlo na středu   119 požárů.

            Jednotky HZS JčK dále zasahovaly u 1414 dopravních nehod, 35 událostí spojených s odstraňováním následků živelní pohromy, 303 úniků nebezpečných chemických látek a 3241 technických havárií. Ve 411 případech byl příčinou výjezdů jednotek planý poplach. Za období kalendářního roku 2005 je v databázi programu statistického sledování událostí vedeno celkem 6457 událostí.

           V rámci zlepšení spolupráce s PČR zabezpečovali vybraní příslušníci HZS JčK v uplynulém roce přednáškovou činnost pro Policii ČR ve  zdokonalovacích kurzech pořádkové a železniční policie. Příslušníci oddělení ZPP v roce 2005 uspořádali nebo přednášeli celkem ve 30 kurzech.

           Pro potřebu zajištění činností spojených se zjišťováním příčin vzniku požárů na KŘ HZS JčK v roce 2005 HZS JčK  zakoupil nové terénní vozidlo Nissan X-trail, které bude využíváno k ohledání místa požáru ve špatně přístupných lokalitách.

            V roce 2005 začali příslušníci pro zjišťování příčin vzniku požárů využívat při ohledání místa požáru služebního psa vycvičeného k vyhledávání akcelerantů, kterého v rámci součinnosti poskytuje Policie ČR SJK.

 

Podrobný rozbor požárnosti a přehled o událostech je přílohou č. 3 této zprávy.

 

 ad d) správní řízení

HZS JčK je, ve smyslu §5 odst. 1 z.č. 71/1967 Sb., o správním řízení, platného do 31.12.2005, a § 26 odst. 2 písm. m) ZPO orgánem věcně příslušným k projednání správních deliktů právnických osob a ve smyslu § 52 odst.2 z.č.200/1990 Sb., o přestupcích , v platném znění, přestupků fyzických osob.

   HZS JčK má ve své činnosti snahu zaměřit se zejména na preventivní působení vůči právnickým a fyzickým osobám. Z tohoto důvodu řeší společensky méně nebezpečné  události, u nichž nedošlo ke zraněním osob nebo škodám na majetku v souladu s § 11 z.č. 200/1990 Sb. formou uložení sankce napomenutí. Další ne nepodstatná část  přestupků fyzických osob je řešena  na místě formou blokového řízení. Tento způsob vyřízení věci je operativní a velmi účinný z hlediska okamžitého a neodvolatelného uložení sankce. Vyřešení přestupku na místě má, mimo sankčního působní na pachatele přestupku, nemalý vliv i na další osoby, jako jsou např. svědci a další,  jako další součást preventivního působení.

V roce 2005 tak bylo uloženo 130 blokových pokut oproti 6 zahájeným a do konce roku ukončeným přestupkovým řízením. Správní řízení proti  právnické osobě bylo v uplynulém roce vedeno 3-krát. V podrobnostech viz. příloha č.2 této zprávy.     

 

3.2. Činnost dotčeného orgánu dle z.č. 353/1999 Sb.

Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami, v platném znění stanoví, v souladu s právem EU, pravidla systému organizačních a technických opatření, jejichž cílem je předejít závažným haváriím, nebo vytvořit podmínky havarijní připravenosti pro zajištění opatření na zmírnění dopadů možné havárie pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Typ a množství látek, na něž se vztahují ustanovení tohoto zákona jsou taxativně stanoveny přílohou č. 1 tohoto zákona. Tyto kontroly byly provedeny ve spolupráci HZS JčK a České inspekce životního prostředí.  Kontroly vyplývající ze zákona o prevenci závažných havárií jsou prováděny pravidelně, proto HZS JčK zpracoval metodiku pro jejich provádění do Pokynu krajského ředitele.

 

 a) zpracování vnějšího havarijního plánu

Objekty zařazené do skupiny B podle §3 zákona č. 353/1999 Sb. jsou v současné době na území kraje dva:

 

Explosive Servis,a.s., Praha
 Sklady výbušnin Drhovice
 B
 ÚO HZS Tábor
 
Tomegas, a.s., Milevsko
 Úložiště propan-butanu
 B
 ÚO HZS Písek
 

 

Do současné doby nebyla Krajským úřadem Jihočeského kraje ani pro jeden z uvedených objektů stanovena zóna havarijního plánování a HZS JčK tak nemohl zpracovat vnější havarijní plán pro vymezené území. Společnost Explosive Servis, a.s., Praha v minulém roce podal žádost o zařazení do skupiny B a o schválení bezpečnostní dokumentace. Pro vady těchto podání bylo řízení přerušeno a dosud není ukončeno.

 

b) kontrolní činnost v oblasti prevence závažných havárií

Kontrolní činnost v oblasti prevence závažných havárií probíhá dle Plánu kontrol ČIŽP, schváleného MŽP ČR. V roce 2005 byly, dle tohoto plánu, kontrolovány objekty:

1) Tomegas, a.s., Milevsko  skupina B

2) Čepro, a.s., středisko Smyslov, sklad Smyslov  skupina A

3) Jihočeské dřevařské závody, a.s., Soběslav skupina B, po kontrole KÚ JčK vyřazen ze  seznamu

 

U všech subjektů byla provedena kontrola bezpečnostní dokumentace, jejích náležitostí dle právních předpisů a její dodržování  v rozsahu dle příslušného pověření ke kontrole pro jednotlivé pracovníky HZS JčK  odbor IZS, prevence, plánování a ochrana obyvatel. Souhrnná závěrečná informace z kontroly byla v souladu s právními předpisy předána ČIŽP v Českých Budějovicích. Zjištěné nedostatky v oblasti požární prevence byly řešeny formou vydání rozhodnutí o odstranění závad.

 

3.3. Preventivně výchovná činnost

V rámci plnění úkolů stanovených předpisy o požární ochraně, plnil HZS JčK na svém území mnoho úkolů  v rámci preventivně výchovné činnosti (dále jen PVČ).

            Hlavní zaměření této činnosti je stanoveno v  Pokynu ředitele HZS JčK č. 58 ze dne 1.9.2004 Preventivně výchovná činnost na úsecích požární ochrany a ochrany obyvatelstva v působnosti HZS Jihočeského kraje a dalším rozpracováním a zpřesněním dílčích, již dříve stanovených, úkolů. Toto zpřesnění bylo provedeno formou plánů PVČ, který zpracoval každý územní odbor HZS JčK. PVČ byly stanoveny priority, které navazují na znalost místních podmínek a tyto dílčí plány řeší i aktuální potřeby v dané lokalitě.

            Jedním z hlavních zaměření preventivně výchovné činnosti je osvěta, která přispívá ke zvýšení znalostí a dovedností všech občanů takovým způsobem, aby se omezilo riziko vzniku požárů a technických havárií. Pořádané akce byly uskutečňovány vždy se záměrem splnění tohoto konkrétního úkolu a snahou bylo informovat veřejnost všech věkových skupin o možných nebezpečích. Při plnění  úkolů PVČ byl kladen důraz na prezentaci opatření k zamezení vzniku požárů a souvisejících nežádoucích ekologických havárií.

            Pro prezentaci širokého okruhu činností, jejichž výčet by byl velmi dlouhý a které byly v rámci HZS JčK uskutečněny v roce 2005, můžeme zdůraznit několik nejvýznamnějších. Tyto akce se svým rozsahem, co do důležitosti i co do nasazení množství příslušníků z řad HZS JčK určitým způsobem vymykají a svým obsahem mohou v rámci PVČ zapůsobit na široké vrstvy laické veřejnosti.

            Jednou z nejvýznamnějších akcí je podíl HZS JčK na výstavě Mobil salon, která se koná vždy na Výstavišti v Českých Budějovicích a má za sebou již třináctiletou tradici. Ročník 2005 proběhl ve dnech 14. až 17.4.2005 a na doprovodných akcích se ho zúčastnily,  kromě HZS JčK, i Policie ČR, Armáda ČR, Zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a Městská policie České Budějovice. Ročník 2005 byl svým obsahem, kromě prezentace zásahové činnosti a s tím spojených ukázek, spojen hlavně s prezentací oddělení ochrany obyvatelstva, které návštěvníkům formou názorných ukázek připomínalo možná nebezpečí.

Příprava na tuto akci je prováděna vždy s několikaměsíčním předstihem, kdy zejména příslušníci ZPP shromažďují zajímavé materiály, které se používají při prezentaci práce HZS JčK a připravují i předměty nalezené při požárech, na kterých jsou následně demonstrovány příčiny vzniku požárů a jejich následky. Při konání výstavy Mobil salon jsou využiti téměř všichni příslušníci odboru prevence, kteří se účastní jako pořadatelé a jsou připraveni odpovídat na otázky návštěvníků. V rámci výstavy probíhají dále ukázky ze zásahové činnosti HZS JčK a dalších složek IZS, při nichž je veřejnost seznamována s problematikou vedení požárního zásahu, odstraňování a zmírňování následků havárií a jiných mimořádných událostí.

Zpět