19.5.2006 Roční zpráva o stavu požární ochrany v Jihočeském kraji.
1. Úvod
Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje (dále jen HZS JčK) na základě ustanovení § 26, odst. 2, písm. n) z. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, v platném znění (dále jen ZPO), v podrobnostech upravených § 3 nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení ZPO, v platném znění zpracoval tuto roční zprávu o stavu požární ochrany v kraji. Tato zpráva je v souladu s výše uvedeným ustanovením ZPO určena pro potřeby krajského úřadu, jemuž je předkládána.
2. Hlavní údaje o kraji a o HZS JčK
2.1. Jihočeský kraj se sídlem v Českých Budějovicích je územně vymezen katastrálními územími okresů České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Písek, Prachatice, Strakonice a Tábor. Rozloha Jihočeského kraje činí 10 056 km2 tj. 12,8% celkové rozlohy České republiky. Na této ploše žije 625 267 obyvatel v 623 obcích z niž statut města mají 43 obce.
Jihočeský kraj je geograficky uzavřeným celkem, jehož jádro je tvořeno Jihočeskou kotlinou s Českobudějovickou a Třeboňskou pánví, jež jsou obklopeny na Jihozápadě Šumavou, dále pak směrem od západu na jihovýchod výběžky Brd, Středočeskou žulovou vrchovinou, Českomoravskou vrchovinou a Novohradskými horami.
Svou strategickou polohou je Jihočeský kraj důležitým uzlem pro mezinárodní dopravu na ose Sever Jih. Krajem procházejí důležité mezinárodní silnice. Jihočeský kraj protíná od severu k jihu silnice I/3 E55 (Praha-České Budějovice-Linec), od východu na západ silnice E49 (I/34 a I/20, Vídeň-Č.Budějovice-Plzeň). Další, pro mezinárodní přepravu důležitou dopravní tepnou, je železniční koridor opět ve směru severo jižním. Hlavní dálková spojení v Jihočeském kraji slouží převážně pro mezinárodní nákladní přepravu. Ojediněle dochází k převozu jaderného paliva do jaderné elektrárny Temelín, které podléhá utajení. Problémem kraje je napojení na evropskou síť zejména stále nedořešená otázka dálnice D3.
Průmyslová výroba není v Jihočeském kraji dominantním zdrojem příjmů. Pro rozvoj kraje je důležitý turistický průmysl a zemědělství orientované na rostlinou výrobu. Významným bohatstvím Jihočeského kraje jsou lesy, které zaujímají více než 1/3 plochy kraje. S velkou rozlohou lesních porostů a vzhledem k jejich velké návštěvnosti roste riziko lesních požárů. V často nepřístupných terénech se bude jednat o plošné požáry. Rozsah těchto požárů bývá velký, neboť je ovlivňován mnoha faktory, zejména klimatickými, které nelze předem stanovit, ale i průjezdností lesních cest pro těžkou požární techniku apod.
Z hlediska plnění úkolů HZS JčK stanovených právními předpisy je důležitá, zejména s ohledem na záplavy v letech 2002 a 2006, dobrá znalost hydrografické situace. Území kraje náleží do povodí horní a střední Vltavy s přítoky Otavou, Lužnicí, Malší, Blanicí a mnohými dalšími. V minulosti bylo na území JčK vybudováno více než 7 000 rybníků, jejichž celková výměra dnes představuje více než 30 tis. hektarů. Největšími z nich jsou rybníky Rožmberk s rozlohou 490 ha, Bezdrev se 450 ha a Horusický rybník se 415 ha, které jsou zároveň největšími rybníky v České republice. Kromě toho byla na území kraje vybudována velká vodní díla Lipno (největší vodní plocha v České republice 4 870 ha), Orlík s rozsáhlými rekreačními oblastmi a také Římov, který zásobuje pitnou vodou značnou část kraje. V posledních letech byla v souvislosti s výstavbou jaderné elektrárny Temelín vybudována vodní nádrž Hněvkovice.
Území uceleného povodí horní Vltavy představuje povodí Vltavy po soutok s Otavou a povodí Otavy. Takto definované povodí má rozlohu zhruba 12 tisíc km2. Je tvořeno třemi hydrografickými celky:
vlastním povodím horní Vltavy po soutok s Lužnicí,
povodím Lužnice a částí Vltavy po soutok s Otavou,
povodím Otavy.
Území JčK má velmi hustou hydrografickou síť čítající cca 8000 km vodních toků. Z toho více než 1500 km představují toky vodohospodářsky významné.
V uceleném povodí horní Vltavy se nachází 17 nádrží s vymezeným ochranným objemem větším než 0,5 mil. m3. Většinou se jedná o víceúčelové nádrže. Při řízení jejich provozu je nutno dbát také na ostatní účely, jako jsou zásobní a hydroenergetické, zejména při rozhodování o předvypouštění nádrže. Za povodně jsou ovšem rozhodující hlediska bezpečného převedení povodňových průtoků a povodňové ochrany území pod nádrží. Pravidla řízení výšky vodní hladiny manipulací pro jednotlivé nádrže jsou zakotveny v jejich manipulačních řádech.
Z hlediska geografického rozmístění nádrží s vyčleněným ochranným objemem jsou nejlepší možnosti pro ovlivňování průběhu povodní ve vlastním povodí horní Vltavy po soutok s Lužnicí. V povodí Lužnice sehrává dominantní úlohu rozsáhlá rybniční soustava, kde však s výjimkou rybníka Rožmberk dochází pouze k neovladatelné transformaci povodňového odtoku. V povodí Otavy se nachází jediná nádrž s vyčleněným ochranným prostorem - Husinec na horním toku Blanice. Na vlastní Otavě a jejích ostatních přítocích není možno průběh povodní aktivně ovlivňovat.
2.2. Územní působnost HZS JčK je vymezena katastrálním územím Jihočeského kraje. HZS JčK byl zřízen z. č. 238/2000 Sb., o hasičském záchranném sboru ČR, v platném znění. Funkci zřizovatele pro HZS JčK plní, v souladu se z. č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění, Ministerstvo vnitra České republiky.
Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje je zřízen z. č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů ze dne 28. června 2000 (dále jen ZoHZS). Základním posláním HZS ČR je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. Dalšími právními předpisy upravujícími činnost HZS ČR jsou z. č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, z. č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a změně něk. zákonů, z. č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně někt. zákonů a další.
HZS Jihočeského kraje je, dle §3 z. č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích ve spojení s §2 odst.1 písm b) ZoHZS, organizační složkou státu.
2.3. Úkoly stanovené právními předpisy, zejm. z. č. 238/2000 Sb., zabezpečuje šest územních odborů HZS JčK - Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor a krajské ředitelství HZS JčK se sídlem v Českých Budějovicích, které současně plní úkoly sedmého územního odboru HZS.
Krajské ředitelství se vnitřně člení na úseky, na kancelář krajského ředitele (dále jen kancelář) a na pracoviště (pracovníka) interního auditu a kontroly. Úseky jsou členěny na odbory a oddělení (pracoviště), kancelář se člení na oddělení (pracoviště), odbory se člení na oddělení (pracoviště). V čele úseku stojí náměstek krajského ředitele, v čele kanceláře stojí ředitel kanceláře, v čele odboru stojí ředitel odboru a v čele oddělení stojí vedoucí oddělení.
Organizační struktura krajského ředitelství je následující:
(I) KANCELÁŘ KRAJSKÉHO ŘEDITELE
a) oddělení vnitřní správy,
b) oddělení personální a PaM,
c) psychologické pracoviště.
(II) ÚSEK PREVENCE A PLÁNOVÁNÍ
1. Odbor prevence
a) oddělení kontrolní činnosti,
b) oddělení stavební prevence,
c) oddělení zjišťování příčin vzniku požárů.
2. Odbor ochrany obyvatelstva a plánování
a) oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva,
b) oddělení krizového a havarijního plánování.
(III) ÚSEK IZS A OPERAČNÍHO ŘÍZENÍ
1. Odbor IZS a služeb
a) oddělení IZS a řízení jednotek PO,
b) oddělení služeb.
2. Odbor operačního řízení, komunikačních a informačních systémů
a) oddělení krajské operační a informační středisko,
b) oddělení komunikačních a informačních systémů,
c) pracoviště GIS
(IV) ÚSEK EKONOMICKÝ
1. Odbor finanční
a) oddělení rozpočtu,
b) oddělení účetnictví.
2. Odbor provozní a správy majetku
a) oddělení zásobování,
b) oddělení správy majetku.
(V) Pracovník interního auditu a pracovník kontroly
(VI) Vzdělávací, technická a účelová zařízení, ke kterým patří:
1. sklady materiálu,
2. rekreační a rehabilitační zařízení.
Organizační struktura každého územního odboru je následující:
a) oddělení prevence,
b) pracoviště ochrany obyvatelstva a krizového a havarijního plánování,
c) oddělení IZS a služeb,
d) oddělení územní operační a informační středisko - (mimo územního odboru HZS JčK Český Krumlov),
e) pracoviště provozní,
f) stanice HZS kraje.
3. Úsek prevence a plánování
3.1. HZS JčK vykonává státní požární dozor v rozsahu vymezeném ZPO a způsobem stanoveným tímto zákonem a vyhláškou č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, v platném znění. Činnosti při výkonu státního požárního dozoru spolu úzce souvisejí a vzájemně na sebe navazují. Z hlediska převažujícího obsahového zaměření lze výkon státního požárního dozoru rozdělit do následujících oblastí:
a) kontrolní činnost,
b) stavební prevence,
c) zjišťování příčin vzniku požárů
d) správní řízení
ad a) kontrolní činnost
Kontrolní činnost byla v uplynulém roce zajišťována podle Plánu kontrol HZS JčK na rok 2005, schváleným MV - Generálním ředitelstvím HZS ČR. V roce 2005 bylo provedeno celkem 992 požárních kontrol. Z toho bylo 239 komplexních kontrol, 358 tématických kontrol a 395 kontrolních dohlídek.
Kontrolní činnost byla zaměřena na kontrolu dodržování povinností stanovených ZPO u právnických a podnikajících fyzických osob. Náplň kontrol byla v souladu s § 45 vyhlášky o požární prevenci a podle Pracovní pomůcky. Mimo rozsah stanovených kontrol byly provedeny mimořádné tematické požární kontroly.
Tématické požární kontroly byly v roce 2005 zaměřeny na ochranu úrody před požáry, na kontrolu objekt škol a školských zařízení a prodej pyrotechnického zboží. V měsíci prosinci byly dále provedeny tématické požární kontroly v náhodně vytipovaných supermarketech a nákupních střediscích v Jihočeském kraji se zaměřením na kontrolu množství prodávaných a skladovaných prostředků zábavné pyrotechniky. Nedostatky při těchto kontrolách, které byly zjištěny u některých subjektů, především v překročení povoleného množství těchto výrobků na prodejní ploše, byly neprodleně během kontroly odstraňovány. Počet a druh provedených kontrol je v podrobnostech uveden v Přehledu činností HZS Jihočeského kraje za rok 2005, který je přílohou č. 2 této zprávy.
V souladu se ZPO se činnosti dle požárního nebezpečí do kategorií následovně - kategorie s vysokým, se zvýšeným požárním nebezpečím a bez zvýšeného požárního nebezpečí. V roce 2005 bylo evidováno v Jihočeském kraji 10 subjektů provádějících činnosti s vysokým požárním nebezpečím. Z toho 4 subjekty na území okresu České Budějovice, 4 subjekty na území okresu Tábor, 1 subjekt na území okresu Písek a 1 subjekt na území okresu Strakonice. V souvislosti s podniky s činnostmi s vysokým požárním nebezpečím HZS JčK v uplynulém roce schvaloval dvě dokumentace posouzení požárního nebezpečí a to k výrobě methylesteru řepkového oleje subjektu Setuza a.s., odbor Mydlovary na území okresu České Budějovice a k provozu skladování propan-butanu v manipulačním skladu LPG v areálu subjektu TOMEGAS, s.r.o., Okrouhlá u Branic na území okresu Písek. Zpracování obou těchto dokumentů vyžadovalo úzkou spolupráci všech složek HZS JčK, zejména z hlediska vysokých požadavků na zabezpečení požární ochrany u obou subjektů. Řízení ke schvalování požárního nebezpečí subjektu Setuza a.s, bylo v roce 2005 ukončeno. Řízení ke schvalování požárního nebezpečí subjektu TOMEGAS, s.r.o. dořešeno nebylo a bude pokračovat i v roce 2006.
ad b) stavební prevence
Pro zkvalitnění práce příslušníků HZS JčK na úseku prevence a plánování byl zaveden od 1.1.2005 program SW prevence, který slouží také v oblasti stavební prevence a to zejména k evidenci činností a dokumentů (stavební akce, objekty, stanoviska, atd.) v rámci výkonu státního požárního dozoru.
Oddělení stavební prevence se na výkonu státního požárního dozoru podílí podstatným způsobem a to zejména posuzováním podkladů pro vydání územního rozhodnutí, posuzováním projektové dokumentace staveb ke stavebnímu řízení, dokumentace k povolení změny stavby před jejím dokončením, dokumentace k řízení o změně v užívání stavby, apod. V roce 2005 bylo vydáno celkem 3523 stanovisek. Z tohoto počtu bylo 130 stanovisek k výjimkám z ustanovení § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. V rámci spolupráce se stavebními úřady bylo posouzeno 105 žádostí.
Při kolaudačních řízeních ověřují příslušníci HZS JčK splnění podmínek uvedených ve schválené projektové dokumentaci případně ve stanovisku HZS JčK. V uplynulém roce se příslušníci HZS JčK se účastnili celkem 1784 jednání na místě stavby. Při místních šetřeních se příslušníci HZS JčK zařazení do oddělení stavební prevence dále zúčastnili 82 jednání v rámci územních řízení a 198 jednání v rámci stavebních řízení.
Zásadní pozornost byla z hlediska požární ochrany, při výkonu státního požárního dozoru, věnována projektovaným nebo dokončovaným stavbám, které slouží ke shromažďování většího počtu osob (zejména obchodní centra, apod.) nebo průmyslovým stavbám a průmyslovým zónám většího rozsahu.
Nejproblematičtější otázkou v rámci schvalování projektových dokumentací bylo řešení problematiky splnění podmínek stanovených v § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, konkrétně správné vyřešení přesahu požárně nebezpečného prostoru přes hranici pozemku. Poznatky z činnosti HZS JčK v této oblasti byly zpracovány v Pokynu ředitele HZS JčK č. 128/2005 ze dne 23.12.2005, kterým byla přijata změna postupu při vydávání Stanovisek k výjimkám z ustanovení § 17 odst. 5 vyhlášky č. 137/1998 Sb.
V rámci kolaudačních řízení nebo jiných řízení na místě stavby, v souvislosti s uváděním staveb do užívání, se stále projevují u stavebních firem nedostatky v aplikaci vyhlášky č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, při dokladování provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení způsobem stanoveným touto vyhláškou.
Je možno konstatovat, že na úseku stavební prevence se podařilo bezezbytku a v odpovídajících termínech vyřídit veškeré žádosti k posouzení projektové dokumentace a zajistit odpovídající účast příslušníků HZS Jihočeského kraje na kolaudačních nebo obdobných řízeních.
Oddělení stavební prevence se v roce 2005 také zapojilo do připomínkového řízení k návrhu vyhlášky, kterou se stanoví technické podmínky požární ochrany staveb. Dále probíhala připomínková řízení k návrhům revizí ČSN 65 0201 a ČSN 73 0835.
Při přípravě a realizaci konference Červený kohout se HZS Jihočeského kraje podílel na konferenci jako odborný garant. V rámci možností byla zajištěna účast části příslušníků odboru prevence na vybraných konferencích a seminářích zaměřených na problematiku související s výkonem státního požárního dozoru.
ad c) zjišťování příčin vzniku požárů
V roce 2005 vzniklo na území Jihočeského kraje celkem 1053 požárů, které zůsobily celkovou škodu ve výši 65 223 000,- Kč. Včasnými a účinnými zásahy jednotek požární ochrany a občanů při požárech byly na majetku uchráněny hodnoty, odhadem v celkové výši 389 728 000,- Kč.
V souvislosti s požáry bylo v roce 2005 v JčK usmrceno celkem 7 osob, zraněno bylo 38 osob, z toho 9 příslušníků Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje a v 6 případech došlo ke zranění člena jednotky sboru dobrovolných hasičů (JSDHO). Při požárech bylo přímým zásahem jednotek PO HZS JčK zachráněno celkem 117 osob a 142 osob bylo evakuováno.
Nejčastější příčinou vzniku požáru byly technické závady strojů a zařízení -163 požárů a dále nedbalost osob 112 požárů. Ve 45 případech požárů bylo příčinou vzniku úmyslné zapálení a za 16 požáry stojí hra dětí s otevřeným ohněm. Neobjasněných požárů je evidováno celkem 96, což představuje 9,12% z celkového počtu statisticky evidovaných případů požárů.
Nejvíce hořelo v měsíci dubnu 174 požárů, nejméně pak v měsíci únoru 49 požárů. Pokud se jedná o den v týdnu, tak nejčastěji hořelo v sobotu 187 požárů, naopak nejméně požárů připadlo na středu 119 požárů.
Jednotky HZS JčK dále zasahovaly u 1414 dopravních nehod, 35 událostí spojených s odstraňováním následků živelní pohromy, 303 úniků nebezpečných chemických látek a 3241 technických havárií. Ve 411 případech byl příčinou výjezdů jednotek planý poplach. Za období kalendářního roku 2005 je v databázi programu statistického sledování událostí vedeno celkem 6457 událostí.
V rámci zlepšení spolupráce s PČR zabezpečovali vybraní příslušníci HZS JčK v uplynulém roce přednáškovou činnost pro Policii ČR ve zdokonalovacích kurzech pořádkové a železniční policie. Příslušníci oddělení ZPP v roce 2005 uspořádali nebo přednášeli celkem ve 30 kurzech.
Pro potřebu zajištění činností spojených se zjišťováním příčin vzniku požárů na KŘ HZS JčK v roce 2005 HZS JčK zakoupil nové terénní vozidlo Nissan X-trail, které bude využíváno k ohledání místa požáru ve špatně přístupných lokalitách.
V roce 2005 začali příslušníci pro zjišťování příčin vzniku požárů využívat při ohledání místa požáru služebního psa vycvičeného k vyhledávání akcelerantů, kterého v rámci součinnosti poskytuje Policie ČR SJK.
Podrobný rozbor požárnosti a přehled o událostech je přílohou č. 3 této zprávy.
ad d) správní řízení
HZS JčK je, ve smyslu §5 odst. 1 z.č. 71/1967 Sb., o správním řízení, platného do 31.12.2005, a § 26 odst. 2 písm. m) ZPO orgánem věcně příslušným k projednání správních deliktů právnických osob a ve smyslu § 52 odst.2 z.č.200/1990 Sb., o přestupcích , v platném znění, přestupků fyzických osob.
HZS JčK má ve své činnosti snahu zaměřit se zejména na preventivní působení vůči právnickým a fyzickým osobám. Z tohoto důvodu řeší společensky méně nebezpečné události, u nichž nedošlo ke zraněním osob nebo škodám na majetku v souladu s § 11 z.č. 200/1990 Sb. formou uložení sankce napomenutí. Další ne nepodstatná část přestupků fyzických osob je řešena na místě formou blokového řízení. Tento způsob vyřízení věci je operativní a velmi účinný z hlediska okamžitého a neodvolatelného uložení sankce. Vyřešení přestupku na místě má, mimo sankčního působní na pachatele přestupku, nemalý vliv i na další osoby, jako jsou např. svědci a další, jako další součást preventivního působení.
V roce 2005 tak bylo uloženo 130 blokových pokut oproti 6 zahájeným a do konce roku ukončeným přestupkovým řízením. Správní řízení proti právnické osobě bylo v uplynulém roce vedeno 3-krát. V podrobnostech viz. příloha č.2 této zprávy.
3.2. Činnost dotčeného orgánu dle z.č. 353/1999 Sb.
Zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami, v platném znění stanoví, v souladu s právem EU, pravidla systému organizačních a technických opatření, jejichž cílem je předejít závažným haváriím, nebo vytvořit podmínky havarijní připravenosti pro zajištění opatření na zmírnění dopadů možné havárie pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek. Typ a množství látek, na něž se vztahují ustanovení tohoto zákona jsou taxativně stanoveny přílohou č. 1 tohoto zákona. Tyto kontroly byly provedeny ve spolupráci HZS JčK a České inspekce životního prostředí. Kontroly vyplývající ze zákona o prevenci závažných havárií jsou prováděny pravidelně, proto HZS JčK zpracoval metodiku pro jejich provádění do Pokynu krajského ředitele.
a) zpracování vnějšího havarijního plánu
Objekty zařazené do skupiny B podle §3 zákona č. 353/1999 Sb. jsou v současné době na území kraje dva:
Explosive Servis,a.s., Praha Sklady výbušnin Drhovice B ÚO HZS Tábor Tomegas, a.s., Milevsko Úložiště propan-butanu B ÚO HZS Písek
Do současné doby nebyla Krajským úřadem Jihočeského kraje ani pro jeden z uvedených objektů stanovena zóna havarijního plánování a HZS JčK tak nemohl zpracovat vnější havarijní plán pro vymezené území. Společnost Explosive Servis, a.s., Praha v minulém roce podal žádost o zařazení do skupiny B a o schválení bezpečnostní dokumentace. Pro vady těchto podání bylo řízení přerušeno a dosud není ukončeno.
b) kontrolní činnost v oblasti prevence závažných havárií
Kontrolní činnost v oblasti prevence závažných havárií probíhá dle Plánu kontrol ČIŽP, schváleného MŽP ČR. V roce 2005 byly, dle tohoto plánu, kontrolovány objekty:
1) Tomegas, a.s., Milevsko skupina B
2) Čepro, a.s., středisko Smyslov, sklad Smyslov skupina A
3) Jihočeské dřevařské závody, a.s., Soběslav skupina B, po kontrole KÚ JčK vyřazen ze seznamu
U všech subjektů byla provedena kontrola bezpečnostní dokumentace, jejích náležitostí dle právních předpisů a její dodržování v rozsahu dle příslušného pověření ke kontrole pro jednotlivé pracovníky HZS JčK odbor IZS, prevence, plánování a ochrana obyvatel. Souhrnná závěrečná informace z kontroly byla v souladu s právními předpisy předána ČIŽP v Českých Budějovicích. Zjištěné nedostatky v oblasti požární prevence byly řešeny formou vydání rozhodnutí o odstranění závad.
3.3. Preventivně výchovná činnost
V rámci plnění úkolů stanovených předpisy o požární ochraně, plnil HZS JčK na svém území mnoho úkolů v rámci preventivně výchovné činnosti (dále jen PVČ).
Hlavní zaměření této činnosti je stanoveno v Pokynu ředitele HZS JčK č. 58 ze dne 1.9.2004 Preventivně výchovná činnost na úsecích požární ochrany a ochrany obyvatelstva v působnosti HZS Jihočeského kraje a dalším rozpracováním a zpřesněním dílčích, již dříve stanovených, úkolů. Toto zpřesnění bylo provedeno formou plánů PVČ, který zpracoval každý územní odbor HZS JčK. PVČ byly stanoveny priority, které navazují na znalost místních podmínek a tyto dílčí plány řeší i aktuální potřeby v dané lokalitě.
Jedním z hlavních zaměření preventivně výchovné činnosti je osvěta, která přispívá ke zvýšení znalostí a dovedností všech občanů takovým způsobem, aby se omezilo riziko vzniku požárů a technických havárií. Pořádané akce byly uskutečňovány vždy se záměrem splnění tohoto konkrétního úkolu a snahou bylo informovat veřejnost všech věkových skupin o možných nebezpečích. Při plnění úkolů PVČ byl kladen důraz na prezentaci opatření k zamezení vzniku požárů a souvisejících nežádoucích ekologických havárií.
Pro prezentaci širokého okruhu činností, jejichž výčet by byl velmi dlouhý a které byly v rámci HZS JčK uskutečněny v roce 2005, můžeme zdůraznit několik nejvýznamnějších. Tyto akce se svým rozsahem, co do důležitosti i co do nasazení množství příslušníků z řad HZS JčK určitým způsobem vymykají a svým obsahem mohou v rámci PVČ zapůsobit na široké vrstvy laické veřejnosti.
Jednou z nejvýznamnějších akcí je podíl HZS JčK na výstavě Mobil salon, která se koná vždy na Výstavišti v Českých Budějovicích a má za sebou již třináctiletou tradici. Ročník 2005 proběhl ve dnech 14. až 17.4.2005 a na doprovodných akcích se ho zúčastnily, kromě HZS JčK, i Policie ČR, Armáda ČR, Zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a Městská policie České Budějovice. Ročník 2005 byl svým obsahem, kromě prezentace zásahové činnosti a s tím spojených ukázek, spojen hlavně s prezentací oddělení ochrany obyvatelstva, které návštěvníkům formou názorných ukázek připomínalo možná nebezpečí.
Příprava na tuto akci je prováděna vždy s několikaměsíčním předstihem, kdy zejména příslušníci ZPP shromažďují zajímavé materiály, které se používají při prezentaci práce HZS JčK a připravují i předměty nalezené při požárech, na kterých jsou následně demonstrovány příčiny vzniku požárů a jejich následky. Při konání výstavy Mobil salon jsou využiti téměř všichni příslušníci odboru prevence, kteří se účastní jako pořadatelé a jsou připraveni odpovídat na otázky návštěvníků. V rámci výstavy probíhají dále ukázky ze zásahové činnosti HZS JčK a dalších složek IZS, při nichž je veřejnost seznamována s problematikou vedení požárního zásahu, odstraňování a zmírňování následků havárií a jiných mimořádných událostí. Zpět |